onsdag 30 oktober 2013

Mitt Kök. Mat- och Vinmässa i Göteborg.

Torsdag till söndag i förra veckan var det mässa i Gbg. I Stockholm blir det om dryga veckan.

På mässan förra året hade jag en trevlig pratstund med Mathias Kahn från champagneproducenten Hatt et Söner. Det blev likadant i år.

Jag drack deras Grand Cuvée Brut till en ostbricka från France Fromage. Här uppstod en perfekt matchning mellan champagnen och vitmögelosten Lucullus. Så gudomligt gott. Syran i champagnen och syran i osten var som gjorda för varandra.
Det blev naturligtvis ett köp av Lucullus samt en bit Comté.
Likaså kommer det att bli påfyllning av Grand Cuvée. Det finns endast en flaska kvar här hemma.





Mässans mest spännande vin var en champagne. En Oger Grand Cru som ännu inte blivit tillgänglig vare sig via SB eller hos Xwine. Det är en Blanc de Blanc från 2005Vintage Collection Brut.
Den är gjord uteslutande på 1:a pressningen av druvor från den Grand Cru klassade byn Oger. Den har en dosage på 6 gram socker per liter och en syra på 5,5 g/l. Ingen malolaktisk jäsning därför är den också jäst på ståltank. Den har legat på jästfällningen i lite över 7 år och är degorgerad i juli 2013.
Lite blommor i doften med en del toner av äpplen och päron. Lite samma stil i smaken. Bra frukt, fina mineraler och en aptitretande syra. Den här vill jag prova mer av.



Jag hade en givande pratstund med representanterna för Nigab.
Jag smakade på den här champagnen från Veuve Fourny & Fils.
På "Bolaget" kostar den 249 kr. Frisk i smaken och med citrusen i centrum. Ett lättdrucket bubbel, som i första hand gör sig väl som sällskapsdryck och som aperitif. Ett anständigt pris för en hygglig champagne.












Jag testade sedan två viner på druvan Pinot Noir. Dels en Bourgogne och dels en PN från Rheingau i Tyskland. Båda från 2011. Båda kostade strax under hundralappen.
Jag faller sällan för de här lite billigare bourgognerna och likadant blev det den här gången. Däremot tysken "Kunstler Pinot Noir Tradition 2011" gillade jag. Fin röd frukt, härlig kryddighet och en bra syra. Den här dricker jag gärna igen.









Jag fick en lång och trevlig pratstund med Fredrik, VD:n hos näthandlaren xwine.se, om deras verksamhet och filosofi med små vingårdar, där dom har ett personligt engagemang. Vi var båda överens om att "Smaklåda" klingar bättre än "Blandlåda".





Jag hann med att smaka deras Barolo, Barbera och Dolcetto. Samtliga gjorde ett positivt intryck. Helt klart intressant att pröva dom i lugn och ro. En blandlåda med två flaskor vardera av dessa tre druvor kostar 949 kr. Känns som ett riktigt bra pris.







Det är klart att en amarone måste Vintankar testa när möjligheten gives. Det blev så den här gången också. Årgång 2008 från Fratelli Vogadori. En ganska typisk amarone som håller bra klass och för sina 249 kr är klart prisvärd. Deras blandlåda går på 998 kr och innehåller två fl vardera av Amarone, Ripasso och Valpolicella. Känns också som ett bra pris att skaffa sig en överblick om vad denna producenten kan prestera.




















Inga kommentarer:

Skicka en kommentar