söndag 28 december 2014

1991 Vintage Port, Dow´s

Port tillhörde en gång i tiden de viner jag uppskattade allra mest. I slutet på 70-talet och tidigt 80-tal hade vi en gång om året vinprovningar, numera smått legendariska, i mitt vinprovargäng. Tiderna förändrades liksom smakpreferenserna. Visst kan jag fortfarande uppskatta ett glas gott portvin, men konsumtionen minskade drastiskt för tio/femton år sedan. Nu gör vi slut på 1-2 flaskor om året. I källaren ligger det väl runt tjugotalet flaskor och har man nått en ålder av 65 år, så behöver man inte köpa mer portvin.
Efter att ha druckit några glas av den här porten, så förstår jag mycket väl varför jag var så entusiastisk till port en gång i tiden. Hustrun är lite mer sval. Jag har några grannar, som jag vet uppskattar port och när dom tittade förbi på julaftonen så var dryckesvalet givet.

Det är alltid lika spännande att öppna en flaska port med lite ålder.




Till slut avlöpte det hela väl. En noggrann dekantering krävdes.

Förra julen drack vi en port från 1980 från det här Portvinshuset. Jag skrev då så här om producenten:
Det här portvinshusets historia går tillbaka till 1798, då Bruno da Silva, en portugisisk handelsman från Oporto slog sig ner i London och importerade vin från sitt gamla hemland. Gifte sig sedermera med en engelska. Hela historien hittar du här.

På Systembolagets hemsida finns en kort recension av olika årgångar. Om 1991 har dom skrivit så här:
Betyg:
En mycket bra årgång, där de flesta producenter valde att göra vintage port. En regnig vinter följdes av en fin vår och en tidig sommar som var het och torr. I september föll lagom med regn.

Nu över till själva vinet:
Färgen går i en lysande rubinröd nyans.

Doften är kraftfull och packad med torkad frukt i form av russin och dadlar. Här finns en trevlig ton av alkohol, inte den där stickiga varianten utan mer läcker "frukt i alkohol". En hel del mörka bär kan vi notera liksom en lätt läderaktig ton.

I gommen får vi ett kraftfullt men ändå lätt och elegant vin. Visst känns alkoholen, men det ska den göra i portvin. Här vimlar det av läckra toner av mörka bär, blåa plommon och torkad frukt. Men det finns mera: romrussin, vanilj, kanel, choklad och lite örter. Allt är mycket väl sammansatt. Eftersmaken är riktigt lång. En delikat sötma svävar runt smakintrycken.
Elegans och komplexitet sammanfattar det hela.

Betyg 4++

Jag inhandlade det här portvinet 2002 på Systembolaget. Priset låg på 299 kr. Sett till den här trevliga upplevelsen så var det ett riktigt hyggligt pris.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar