tisdag 1 september 2020

2015 Chianti Classico Riserva, Caparsino

Jag upptäckte på hösten 2019 Distanshandlaren Fanwine. Lite kortfattat kan en säga att deras affärsidé är att kunderna önskar sig viner och när tillräckligt många flaskor är bokade tar dom hem vinet. Läs mer på deras hemsida.
Jag hade börjat få lite ont om Chianti, så jag skickade iväg en beställning på några olika flaskor. Jag har tidigare skrivit om Bucciarellis Riserva 2012. Mina tankar om Bucciarellis Chianti Classico anno 2015 och Riserva 2011 kan du läs här.

För någon vecka sedan började vi testa de lite enklare vinerna från Caparsa. En producent jag tidigare inte smakat något av, men de här enklare vinerna var riktigt, riktigt bra. Du kan läsa hyllningen här. Så klart blev jag nyfiken på hur deras riserva kan smaka, så i söndags drog vi korken ur en flaska från årgången 2015. Vi drack den till Rigatoni-pasta med en tomatsås i en amatriciana-stil.
Producenten Caparsa håller till runt byn Radda, belägen nästan mitt emellan Florens och Siena. Det hela tog sin början 1965 då Reginaldo Cianferoni köpte 10 ha som planterades med vinrankor. 1982 tog sonen Paolo över. En inriktning på ekologiskt jordbruk gjordes och vingården är idag certifierad för organisk odling.

100% Sangiovese. Spontanjäst, ofiltrerat och närmare två år på stora ekfat (18 hl).
Doftintrycken startar med lite läder och jord för att ganska så omgående övergå i en stor och välkomnande doft av röda bär. Efterhand kommer det en del medelhavsörter och en liten försiktig ton av svartpeppar. I bakgrunden lite rosor och nygrusad trädgårdsgång.
Smakmässigt startar det med syrliga körsbär, men rätt omgående ansluter röda vinbär, lite hallon, nypon och tranbär. 2015 var ju ett rätt varmt år, men vinmakarna hos Caparsa bemästrar detta på ett fantastiskt sätt så att det inte blir för mycket och kraftfullt utan kan behålla elegansen på ett föredömligt sätt. Precis som i doften får vi en örtsamling , lite svartpeppar, aningens torkade rosor och steniga mineraler. Här finns en trevlig och bra syra. Tanninerna finns där och biter lite försiktigt, men blir aldrig riktigt närgångna.
Eftersmaken är något längre än medel och där dyker det upp aningens svart te, lakrits och kakao.

Vinet känns väldigt välbalanserat och har i princip allt det jag önskar mig av en riktigt bra Chianti.

Betyg 4+

Jag betalde 284 kr hos Fanwine.

1 kommentar: