måndag 24 januari 2022

2018 Chablis Premier Cru La Forêt, Domaine Pinson

Söndagsfisken förra veckan var kokt torskrygg, med kokt potatis, skirat smör och pepparrot. Detta har med åren blivit riktig fin mat. Under min uppväxt var torsk bland den billigaste fisken en kunde köpa. Väldigt ofta bestod onsdagsmaten av just detta. Ett kilo torsk, mellanbiten, var ett stående önskemål på onsdagar hos vår lokala fiskaffär i Bö Affärscentrum. 
Lika gott idag som i min barndom. Fast idag dricker jag gärna ett glas vin till detta. Till just den här rätten blir det ofta ett glas chablis. Domaine Pinson är en stor favorit. 

Producenten Domaine Pinson har hållit till i området mellan Vaillons och Montmains i Chablis sedan 1640-talet. Dom äger idag runt 14 ha vingårdar och producerar allt från enklare AOC-viner till mer komplexa viner från Premier Cru-lägen såsom Mont-de-Milieu, La Fôret, Montmains och inte minst Grand Cru-läget Les Clos. Idag är det Laurent och dottern Charlène Pinson som styr verksamheten. De använder inga kemiska bekämpningsmedel. Jorden plogas för att tvinga rötterna att söka sig långt ner i jorden.

Druvorna till den här cuvéen kommer från vinfält som ligger på västra sidan om floden Serein. Vingården La Forêt är en av tre vingårdar i den större (118 hektar) paraply-vingården Montmains. Dom Pinsons del av av La Fôret sluttar i sydligostlig riktning, vilket innebär att de åtnjuter extra morgonsol och därmed mognar något bättre än de delar av vingården som har annan riktning och blir sedermera något kraftfullare än de från mindre fördelaktig exponering. Jordmånen är Kimmeridgian limestone med ett väldigt tunt ytskikt av grusig jord vilket ger en knivskarp mineralitet och syra i vinet. Vinstockarna är i genomsnitt 60 år gamla (planterade 1955). I sin La Fôret så använder Pinson endast den naturliga jästen som finns inneboende i vingården och vinet har lagrats i åtta månader på tre till fyra år gamla ekfat.
Källa: Importören Tryffelsvinets hemsida.

Det var i början på 2000-talet som jag upptäckte Domaine Pinson och därefter har jag med jämna mellanrum inhandlat deras Mont-de-Milieu. Du som vill läsa vad jag skrivit om tidigare årgångar får klicka på resp länk. Vi har druckit deras 2006:a som vi skrivit om här och här. Vi har druckit av deras 2008:a som vi skrivit om här och här. Vi skrev om årgång 2010 här och årgång 2014 här.

I början på året hyllade jag La Forêt och årgång 2017 här.

Årgång 2018 har en härlig friskhet. Ja nästan krispigt. Det är förvisso ungt, men dricks väldigt bra just nu trots sin ungdom. Det känns också som att årgång 2018 redan är mer tillgänglig än 2017.

Doften är rätt så stor och ganska så öppen med gröna äpplen, citrus, lite gula stenfrukter, tydligt inslag av regnvåta stenar, aningens skolkrita och några sommarblommor.

Vi tar en klunk och känner igen mycket från doften. Härligt friskt och med en behagfull syra som skapar en lätt krispighet. Det börjar med gröna äpplen och citrus, som rätt omgående får sällskap av aprikoser och persika. Eftersmaken är något längre än medel och här tillkommer mineraler av såväl stenig som kritig karaktär med en lätt sälta i avslutet. Äpplena går från gröna till mer gulaktiga och även aprikoser återkommer. I avslutet aningens grapefrukt. 
Strålande gott. Dricks väldigt bra nu genom att dofter och smaker är så tillgängliga. Syran är inte knivskarp utan så frisk och väldigt behagfull. De flaskor jag har från 2018 dricker jag de närmaste åren. Mitt intryck är att årgång 2018 kanske inte är för långlagring. Jag är dock långt ifrån någon chablisexpert.
Betyg 4
Jag köpte La Forêt på SB i höstas för 359 kr. Jag ser att den nu bytt årgång till 2019 och att den gått upp med en tia till 369 kr. Det får bli en beställning.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar