tisdag 31 oktober 2023

2022 Vermentino från Toscana, Casanova della Spinetta

På vinforumet finewines finns ett projekt som går under namnet "Låt oss dela en pava......". Under oktober har det varit ett vin gjort på druvan Vermentino. Jag brukar gilla viner gjorda på den druvan, så jag hoppade på tåget.

Vermentino från Sardinien är vi speciellt förtjusta i, vilket framgår av det här blogginlägget. Nyligen drack vi en Vermentino från Toscana, som vi hyllade här, så lite spända är vi på La Spinettas cuvée som också är från Toscana.

La Spinnetas historia börjar någon gång i början på 1960-talet i Piemonte. På 1970-talet rönte deras Moscato (Bricco Quaglia och Biancospino), med druvor från särskilda vinfält, stor uppmärksamhet. Detta i sin tur ledde till att fokusera på Nebbiolo och under 1990-talet kom tre olika Barbareso (Gallina, Starderi och Valeirano). 
2001 köpte dom vingården Sezzana, Casciana Terme i Toscana och lite senare även vingården Sassontini i Terricciola. Det är från den senare vingården som druvorna vuxit till denna Vermentino.

Vinet är gjort uteslutande på druvan Vermentiono, som med naturlig jäst fått jäsa på ståltankar. Vinet har sedan fått tillbringa cirka tre månader på sin jästfällning innan det buteljerades.

Färgen går i en ljusare halmgul nyans med några skira gröna stråk här och var.

Doften är betydligt mer blommig än vad jag kan påminna mig att någon annan Vermentino jag tidigare druckit har haft. Lite citrus, någon ört och aningens gula äpplen kan jag också notera

Även i smaken återkommer det blommiga inslaget fast inte alls lika påtagligt som i doften. I munnen tar de omogna gråpäronen (gott) mer plats tillsammans med gula äpplen, citrus och någon liten örtighet. Torrt med en bra syra. I eftersmaken noteras persika, lite nötter och ett hyfsat stort grapefruktbett.

Kanske är det flaskvariation men den artomatisk och blommiga tonen är lite för mycket för mig. I övrigt ett helt OK vin. 

Betyg 3

Solosole som jag drack för några veckor sedan föll mig betydligt mer i smaken. Den som vill botanisera mer bland viner på druvan Vermentino får rekommendationen att testa det vinet. Best nr 51000.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar