fredag 27 september 2013

Amarone från Tenuta Sant Antonio

Det var hustruns tur att ha "Bokflickorna" hemma på besök. Ja det är så hon kallar sina väninnor, som ingår i en bokcirkel som dom haft i gång i över 10 år. Hon säger samtidigt "du kan väl ta något gott ur källaren men inte alltför dyrt". Vinkällaren är mina domäner och det är en grannlaga uppgift. Det gäller att hitta något som dom flesta kan tänkas gilla samtidigt som de flesta vet om vår vurm för Valpolicella. Det får bli en amarone, som jag betraktar som den bästa under 300 kr i SB:s sortiment. Jag öppnar flaskan och häller över den på karaff två timmar innan damerna anländer. Jag häller upp ett litet glas till mig själv, som jag ställer ut i arbetsrummet, där jag huserar under hela kvällen.

2007 Selezione Antonio Castagnedi
Producent är Tenuta Sant Antonio. Deras ägor ligger nordöst om Verona mellan Illasi och Mezzani. Vi skrev om vinet så sent som i början av juli.

Det levererar på samma sätt nu som då. Kortfattat är det en typisk amaronedoft av mörka körsbär, katrinplommon, örter och lite kakao.
Smaken är rund och mjuk och packad med härlig frukt: mörka körsbär, katrinplommon, lite björnbär och torkad frukt. Här finns också örter och kakao. Bra syra och finstämda tanniner. Eftersmaken är riktigt lång.



Vinet röntes stor uppskattning bland "Bokflickorna".

På Systembolaget finns det 12 olika amaroneviner under 200 kr. Ytterligare 10 i spannet 200 - 250 kr. Dom flesta är ganska hyggliga viner. Jag kan förstå varför dom är populära, men det är endast  Selezione Antonio Castagnedi som ger en riktig amaronekänsla.
Jag har druckit alla årgångar mellan 2003 och 2007. Samtliga har levererat. Årgång 2008 missade jag, men har ett par flaskor av årgång 2009 i källaren. Jag följer ganska slaviskt tumregeln att addera fem år till den årgången som står på flaskan innan jag öppnar den första flaskan. Nu har jag läst att Henrik Ungerth (min mentor i amaronefrågor) tycker att 2009 har tappat lite. Känns som läge att dra korken ur den första egna 09:an för att bilda sig en egen uppfattning.

Av alla de amarone jag druckit så finns det egentligen bara en i prisklassen runt 250 kr som kan matcha Selezione Antonio Castagnedi  och det är Le Ragose. Dessvärre finns inte den i Sverige (ofattbart), men Carlo Merolli i Danmark har den. Vi som besöker danskarna då och då är det inget problem för, men er andra............


















Inga kommentarer:

Skicka en kommentar