tisdag 7 april 2015

Ett vin från Vacqueras. Domaine de la Curnière


Det var mitt i veckan före påsk. Plötsligt kom vi på att vi ville ha ett rött vin till kvällens mat. Det blev en snabb rusch ner i vinkällaren. Upp kom jag med detta vin. Jag hittar ingen notering i mitt excellark om när, var och hur det köptes in. Jag ser att det ingår i SB:s sortiment.

Jag googlar lite för att få lite fakta om producenten. Detta är vad jag ha fått fram.
Producent är kooperativet Vingerons de Caractere med runt 80 medlemmar. Det grundades 1957 och producerar vin från de flesta regioner i södra Rhone. Flertalet viner säljs under kooperativets namn, men några viner säljs under det namnet där druvorna odlats. 80% av medlemmarna odlar enligt ekologiska regler.
All vinifiering och buteljering sker i kooperativets egna vineri i den lilla byn Vacqueyras, ca 3 mil nordost om Avignon.
Vinet Domaine de La Curnière är gjord till största delen av grenache och syrah, men i vinet ingår även en liten del av mourvèdre och cinsault. Druvorna vinifieras separat på rostfria ståltankar, därefter får vinet vila på betongtankar under ca 10 månader. Noteras ska att vinet aldrig varit i kontakt med ekfat.
Det doftar av en trevlig bärkompott av röda och mörka bär. Det finns även gott om kryddor samt en del charkuterier i doften.

I smaken är det mer mörka bär än röda som dominerar. Det finns en rejäl dos provencalska kryddor. Här finns ett rejält tryck i frukten, men ändå känns vinet tämligen lättsamt. En bra och pigg syra bär nog ansvaret för detta. Alerta tanniner gör vinet väldigt matvänligt. Tanninerna känns aldrig ansträngande. En hyggligt lång eftersmak, där toner av viol, mörk choklad och lakrits smyger sig fram.

Ett trevligt och bra vin. Jag dricker det här gärna igen.

Betyg 3+

Priset är 129 hos "Bolaget" och det finns lite ströflaskor här och var i landet.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar