fredag 7 augusti 2015

Bolle Senza Frontiere

Vintankar besöker Köpenhamn ett par gånger om året. Det blir alltid ett besök hos Fabio och Mie på den lilla charmiga mat och vinbutiken Cibi e Vini. Jag har oftast åkt tåg, vilket inneburit att jag fått en liten promenad med min "rullväska" från Torvegade 28 till Hovedbanegården.
Vid ett av dessa tillfällen slank det här vinet med. Ett mousserande vin från Azienda Agricola La Viranda soc.coop. Den här producenten håller till någon mil söder om Asti. Mer än så har jag inte lyckats finna ut. Finns det någon läsare där ute som vet mer så lämna gärna en kommentar.

Det finns inte mycket som är så somrigt som ett glas mousserande under tiden som man står vid grillen. En sådan kväll infann sig i början på den här veckan. Dags att öppna det här okända kortet.

Vi nås av en försiktig doft av gula äpplen, lite citrus, sommarblommor och lite andra gula frukter.
En blygsam men ändå trevlig doft.

I munnen får vi ett friskt och torrt vin. Citrus, äpplen och gula stenfrukter i centrum. Här finns en trevlig ton av mineraler. Eftersmaken har den där lilla angenäma bitterheten, som är så törstsläckande.
En sprudlande och lättsam historia.
Inget stort vin , men det gick åt tusan så fort. Och ja, jag dricker det här mer än gärna igen.

Betyg 3+














Inga kommentarer:

Skicka en kommentar