onsdag 7 oktober 2015

2012 Le Liste en Dolcetto från Erbaluna

Ibland är det enkla också det godaste. I måndagskväll åt vi en kvällsmåltid på lite olika rester samt råstekt potatis och grillad korv från Årnäs, inhandlad på Coop Konsum  Frillesås.
Vi drack till detta en Dolcetto inhandlad hos Cibi e Vini i Köpenhamn för 89 DKK.

Dolcetto är en druva som jag upptäckte för några år sedan och som gick direkt till mitt Vintankarhjärta. En vinimportör jag haft kontakt med skrev "Dolcetto ska drickas inte analyseras". Kanske är det så, men det skadar inte att stanna upp och reflektera lite över det som finns i glaset.
Årgång 2010 skrev jag om för två år sedan.


Azienda Agricola Erbaluna ligger precis i utkanten av byn La Morra i Piemonte. Vi befinner oss ca 50 km sydost om Turin. Här har det drivits vinodling i en väldigt massa år. Idag bedrivs en småskalig ekocertifierad (organisk/biologisk) vinproduktion. Två Barberor, två Barolo, en Langhe Nebbiolo, en Dolcetto samt ett vin som är en blandning av Barbera och Dolcetto finns i deras portfölj.

Återigen charmas jag av det här enkla vinet med sin stora klunkabilitet.
Det är inte den lite försynta doften av körsbär och järnfilspån som vinner mitt hjärta, utan den charmiga smaken av körsbär, mineraler och krossade körsbärskärnor med en ton av bittermandel.
Stort blir det aldrig, utan lever på sin charm, friskhet, trivsamma tanniner och småalerta syra. Så bra till vardagsmaten att just denna kväll göre sig andra viner inte besväret.
Gott vin behöver inte vara dyrt. 89 DKK är synnerligen trivsamt för plånboken.

Betyg 4-

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar