torsdag 6 juli 2017

Grekiska viner del 4: 1999 Sitia VQPRD, Economou Estate

Sommarens stora vinprojekt är grekiska viner. Tidigt i våras köpte vi tolv olika viner från den danska importören  OinofiliaVi har tidigare skrivit om tre av dessa:
2014 Angels Heart Negoska Rosé
Economou Estate Crete 2013 Assyrtiko 
2014 Xinomavro Nature

Alla tre vinerna har imponerat på oss. Helt olika sinsemellan. Lite speciella, mycket charmiga och väldigt, väldigt goda. Det är med stor spänning vi drar korken ur det här på midsommaraftonen till våra lammentrecoter.
Vi befinner oss nästan så långt österut man kan komma på Kreta. Vingårdarna omfattar 16 ha belägna på en högplatå (600 m ö h) söder om staden Sitia. Här bedrivs det odling enligt organisk-biologiska principer (utan att vara certifierade). Economou har valt att i huvudsak satsa på lokala druvor som Liatiko, Mandilari, Vilana, Thrapsath m fl. Liatiko är lite av deras specialitet med en klon som bara finns just här i bergen ovanför Sitia

Kvällens vin är gjort på druvorna Liatiko (80%) och Mandilari (20%).
Jag har svårt att hitta information om det här vinet. Spontanjäst. Det har tillbringat en tid på stora, gamla ekfat. Ytterst liten tillsats av sulfiter.
Det här vinet delar oss i två läger. Några tycker det är övermoget och passerat bäst-före-datum. Andra, dit jag hör, tycker det är ett spännande vin med många mognadstoner.

Färgen har en granatäppelröd ton i botten med tegelfärgade nyanser med en dragning åt en liten orange/brunare ton.

I doften känner vi läder, tomatblad, mörka bär, torkade örter och lite tobak. Ingen kraftfull doft utan mer försiktig, men ändå tydlig.
I gommen är det rätt så mjukt med lena tanniner. En liten fin syra finns där. Den mörka frukten bär spår av björnbär, plommon och något litet körsbär. En hyfsad dos örter/kryddor ger vinet en god karaktär. Eftersmaken är medellång och där återkommer de blåa plommonen, medelehavsörter, katrinplommon och en liten finstämd ton av marmelad gjord på björnbär.
Betyg 4

Jag hade kanske förväntat mig något mer med tanke på priset. Riktigt vad jag förväntat mig kan jag inte konkretisera utan mer en allmän känsla. Men visst är det spännande med viner som står på egna ben, har sin egna charm, gjort på druvor jag aldrig hört talas om.

Vinet kostade 375 DKK.  Köpta av Oinofilia i Danmark.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar