måndag 21 december 2020

2008 Cuvée Amand Extra Brut, Maurice Grumier

Jag är sedan åtskilliga år tillbaks i tiden medlem på vinforumet finewines.se. Jag är väl inte speciellt aktiv i den bemärkelsen att jag skriver massa inlägg, däremot är jag en flitig läsare av väldigt många "trådar" och deltar hyfsat ofta i projektet "Låt oss dela en pava....". Jag finner ett stort nöje i att  läsa dessa ofta ganska nördiga inlägg och ämnen. Vid ett par tillfällen har jag hoppat på erbjudanden om att göra gemensamma inköp från någon näthandlare. Inte minst har jag inspirerats att testa för mig helt nya champagner. Tidigare i höstas var det en provning i Stockholm av champagner från det fantastiska året 2008. När så den i dessa champagnekretsar välkände Elvis sätter Cuvée Amand från Maurice Grumier före storheter som Taittingers Comtes de Champagne och Veuve Cliquots La Grande Dame ja då är min nyfikenhet väckt. Jag vet av erfarenhet att det är många av finewines medlemmar som kommer att knappa in beställningar hos SB, så jag slänger mig över telefonen och lägger en beställning på ett par flaskor. Jag hinner få mina flaskor, men lagret på 2008:or töms snabbt. En koll på SB:s hemsida visar att aktuell årgång är 2012 till priset av 777 kr dvs samma pris som för 2008:orna.

Nu har jag testat den första av mina flaskor och visst är förväntningarna höga.

Det här är en vinodlare med långa anor. Det finns dokumentation som visar att dom redan 1743 var etablerade i Venteuil någon mil nordväst om Epernay. Generation efter generation driver vingården vidare. 1928 beslutade Amand Grumier att göra sin egna champagne och inte sälja bara druvorna. 1945 när kriget var slut tog sonen Maurice över ansvaret och gjorde verksamheten till en välmående vingård. Han lät den också få bära hans namn. Maurice omkom 1968 i en olycka, så sonen Guy fick ta över. Han moderniserade och utvecklade gården. 1999 var det dags för sonen Fabien att föra arvet vidare. Tillsammans med hustrun Helène har dom tagit fram nya cuvéer och även satsat på export.
Idag förfogar dom över 8,5 ha fördelade på 29 vinfält i Venteuil, Reuil, Dormans, Festigny och Nesle le Respons. Odlingarna består av Chardonnay (20%), Pinot Noir (25%) och Pinot Meunier (55%). Medelåldern på vinrankorna är 25 år och de äldsta är bortåt 50 år. Årsproduktionen ligger på 70 000 flaskor och är fördelade på tio olika cuvéer,

Cuvée Amand är en hyllning till farfarsfar Amand och med ambitionen "tillbaka till rötterna". Den är gjord på lika delar Chardonnay och Pinot Noir från vinrankor som kommer från deras bästa vinfält i Venteuil. Vinifieringen äger rum på små ekfat. I april 2010 buteljerades vinet och fick sedan ligga på sin jästfällning fram till september 2018, då det degorgerades och fick en dosage på 3g per liter. 2008 gjordes det 2 408 flaskor av den här cuvéen.

Färgen går i en vacker guldgul nyans med ett trevligt lyster runt sig. Massor av små intensiva bubblor.

Vi möts av en härlig frisk och trevlig doft, där vi särskilt noterar de mogna gula äpplena, den försiktiga citrustonen och det hyfsat stora brödiga inslaget. Vi tycker oss också känna några gula stenfrukter samt grus- och stendamm. Doften signalerar en begynnande mogenhet.

I munnen återkommer de mogna gula äpplena  från doften, lite citrus, aningens aprikoser, rostat bröd, lite nötter och nougat. Texturen känns lite smörig och drycken fyller munhålan på ett spännande sätt. Här finns också en behagfull syra. Eftersmaken är något längre än medel och här tillkommer steniga mineraler, brända mandlar, en liten kryddighet och unset kola.

Vi gillar verkligen den här champagnen, som vi tycker tar för sig på ett behagligt och stilfullt sätt.

Betyg 4++

Precis som jag skrev ovan är årgång 2008 slutsåld, så nu är det 2012 som gäller på SB. Det får allt bli någon 2012:a att prova för att se om även den lever upp till vad 2008:an visade.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar