torsdag 31 december 2020

Mina favoriter i Amaronevälden

Det sista blogginlägget 2016 hade just den rubriken. Jag hade under 2016 tagit mig igenom Henrik Ungerths 52 favoriter. Du kan läsa vad jag skrev på denna länken.

Jag gjorde också en egen lista, som kanske mer är en lista över mina tio favoritproducenter. Den fick nedanstående utseende i bokstavsordning.

Brunelli
Le Ragose
Marion
Masi
Roccolo Grassi
Speri
Stefano Accordini
Tommaso Bussola
Viviani
Zenato

Vid varje nyårsskifte har jag funderat om något hänt eller snarare om det finns någon amarone jag smakat, som gör att listan borde revideras. Svaret har blivit att lagt kort ligger. I november 2019 var jag på en provning i Stockholm med Ernesto Ruffo. Det var hysteriskt bra viner. Jag skrev ett reportage på Club Amarones hemsida, men jag ändrade inte Mina Tio Favoriter. Jag har under 2020 druckit några Ernesto Ruffo viner. Jag måste då konstatera att dom känns självklara på min lista. Jag väljer att plocka bort Speri och sätta in Ernesto Ruffo istället. Speri har inte på något sätt blivit sämre. Dom leverera år efter år fantastiska viner inte minst deras Amarone, men Ernesto Ruffo är exceptionell och den tillhör definitivt en av mina tio favoriter och då måste någon ut.



2016 Basaltico Rosso Veneto

Detta är deras instegsvin och ett helt fantastiskt sådan. Jag skrev om det här vinet på bloggen tidigt i våras. Dom tankarna läser du här. Sammanfattningen lät "Vilket instegsvin!! Ett makalöst gott vin med en komplexitet och kraft som får oss att häpna".
Den verkar kunna gå att beställa på SB med nr 78121. Priset är 523 kr.

2013 och 2014 Campogadis Valpolicella Superiore.

Årgång 2013 är det ett år sedan jag drack. Jag var helt lyrisk och sammanfattade tankarna så här: "Den här Superioren är något alldeles enastående. Tveksamt om jag druckit en bättre Superiore och då har jag ändå druckit Roccolo Grassis, Quintarellis och Dal Fornos varianter".

Årgång 2014 drack  jag för en månad sedan och sammanfattade tankarna så här: Ja ni förstår själva att detta är ett sanslöst gott vin. På "Bolaget" kostar det 545 kr och kan något vin vara värt 545 kr så är det Campogadis".
Nu är det här vinet slutsålt enligt SB:s hemsida.

2009 Amarone

Här börjar orden ta slut. Jag kan stapla superlativen på varandra, men svårt att göra vinet rättvisa ändå. Nyanserna räcker inte till. Doften  och smaken är stor och kraftfull utan att det blir för mycket. Varje liten klunk varar en evighet i gommen. En amarone i världsklass helt enkelt.

2008 Amarone Riserva

Denna amarone har jag endast smakat en gång och det var på provningen i november 2019.
Jag tänkte då "Det här är en Amarone som varje amaroneälskare någon gång i livet måste ha smakat".

Detta få bli årets sista inlägg. Jag tar också chansen  att önska alla mina läsare

                                   

 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar