tisdag 29 december 2020

Amarone 2011. Del 28. Sammanfattning och Topp 5.

Jag har under 2020 provat 27 olika Amarone från året 2011. Längst ner i inlägget finner du vilka jag provat samt länkar till mina tankar om respektive vin. Det har varit både spännande och inspirerande. Jag har ofta köpt två till tre flaskor och ibland även hela kartonger av samma vin för att kunna se hur de utvecklas med åren. Jag upptäckte under senhösten 2019 att jag hade en flaska med årgången 2011 från ett flertal olika producenter. Jo några fanns det fler än en kvar av. Jag beslutade då att göra en genomlysning av 2011 som Amaroneår. Någon gång i somras sökte jag också på Systembolagets hemsida för att komplettera sammanställningen. 

Här saknas storheter som Dal Forno och Quintarelli, men jag köper ytterst sällan vin i den prisklassen. Detta är såklart långt ifrån en heltäckande lista. Varje individ har ju sina egna favoriter och det finns ju också så oerhört många producenter så att göra en heltäckande lista är mer eller mindre omöjligt. Åtminstone för en person som undertecknad med vin som hobby och med en begränsad plånbok.

En höstdag i oktober 2018 med utsikt över Fumane

Årgång 2011 spåddes en lysande framtid, när de första producenterna släppte sina amaroneviner. En viss nedtoning har skett, men många amaroneexperter har gett årgången en fyra på en femgradig skala. Dom yttre förutsättningarna var mycket gynnsamma med bra väderförhållanden för att få druvor av högsta kvalitet. När så vädret var på vinböndernas sida under såväl skördetiden som under torkningsperioden var det inte så många som hade något att klaga på.

Mina sammanfattande tankar om årgången 2011.
1. Jag tycker att det är en riktigt bra årgång. Väldigt få besvikelser. Det är snarare så att ett flertal viner
    har överraskat positivt.
2. Det har gått nio år sedan skörden. Ingen har känts övermogen eller rejält på utförsbacken. Endast två
    har jag tyckt att de borde drickas upp inom något år. Alla andra har jag gjort bedömningen att de
    håller i flera år till och mer än hälften kan nog utvecklas något ytterligare.
3. Det kanske inte är den elegantaste årgången utan jag upplever den mer kraftfull och med en otrolig
    hållbarhet. 

Druvor (Corvina, Rondinella och Oselta) som torkas. I slutet på december eller början på januari pressas dom och har då förlorat 40-50 procent av sin vikt.


Topp 5

Jag har gjort en Topp-5-lista. Ingen lätt uppgift. Flera av mina darlingar måste ratas. Det är vanskligt när så många viner presterar så bra. Det är viktigt att komma ihåg att en sådan lista är så klart väldigt subjektiv och speglar egentligen bara mina smakpreferenser.

Jag rangordnar dom inte utan presenterar dom i bokstavsordning:
Bussola TB Riserva
Campo del Titari, Brunelli
Casa dei Bepi, Viviani
Pergole Vece, Le Salette
Roccolo Grassi


Il Fornetto, Campo dei Gigli, Inferi, Costasera Riserva, Tenuta Falezza är alla helt fantastiska amarone och var väldigt nära att hamna på listan.

Ett särskilt omnämnande till Campo Leon från Latium Morini, som är en av de billigaste av de 27 Amarone jag provat. 305 kr på SB, men är helt jämförbar med flera som är dubbelt så dyra. En av de mest prisvärda Amarone som finns hos Systembolaget.


Nedan är en lista på de Amarone från året 2011, som jag provat under 2020.

Acinatico, Stefano Accordini
- Accordinis Il Fornetto


Avslutningsvis en indelning av var vinet befinner sig enligt min högst subjektiva bedömning.

1. Helt på topp. Blir inte bättre och bör drickas det närmaste året.
   - Pieropan, Massimago

2. Helt på topp. Kommer inte utvecklas så mycket mer, men håller nog i många år.
   - Brigaldara, Amarone Riserva, Campo Inferi, Campo Leon, Monte Santoccio, Pergole Vece (Le Salette), Stefano Accordini Acinatico, Tenute Falezza

3. Bra nära toppen, men kommer att utvecklas ytterligare.
  - Allegrini, Bussola, Casa dei Bepi, Corteforte, Checco Damoli, Campo dei Gigli, Campo del Titari, Costasera (Masi), Costasera Riserva (Masi) Il Fornetto, Le Ragose, Musella, Amarone Raimondi,  Roccolo Grassi, Speri, Vaio (Masi), Zenato, Zymé 






2 kommentarer:

  1. Fullkomligt lysande som vanligt J-C. Tack för dina blogginlägg under 2020, ser fram mot 2021 🙏🍷

    SvaraRadera
  2. Hej Jörgen!
    Tack för dom fina orden. Vi ser så klart fram emot 2021. Inget kan väl bli värre än 2020. Det vore kul om vi kunde ses under 2021.
    Gott Nytt År
    J-C

    SvaraRadera